ul. Rymanowska 15, 38-500 Sanok, tel. 13 46 314 06   -   e-mail: sekretariat@spp1.sanok.pl        

Samorządowe  Przedszkole Publiczne nr 1 w Sanoku 

 

 

---------------------------------------------------------------

Realizacja programu w miesiącu marcu

W miesiącu marcu dzieci objęte programem logopedycznym brały udział w zabawie logorytmicznej „ Przyszła do nas wiosna”. Wykonywały „ słoneczne” ćwiczenia buzi i języka: uśmiechały się szeroko, chowały szeroki język za górne zęby, uśmiechały się pokazując zęby, parskały, unosiły czubek języka , na wałek dziąsłowy- tak jak bocian unosi jedną nogę, otwierały szeroko usta unosiły boki języka do góry, , jak żaba skakały czubkiem języka z ząbka na ząbek, rysowały językiem na podniebieniu krople deszczu oraz promyki słońca. Skakały jak zając czubkiem języka z dolnych zębów na górne, przesyłały głośne i ciche całusy, masowały delikatnie czubek języka, przeciskając go między zęby, , kląskały, wąchały tulipany wciągając powietrze nosem i wypuszczały ustami, układały język na wałek dziąsłowy, przytrzymywały go. Układały 4-elementową historyjkę obrazkową.

Przyszła do nas wiosna                                                                                                                                  

Piękna i radosna Tupu tupu tupu  tupu tup                                                        

Słonko mocno świeci                                                                                                                                      

śmieje się do dzieci haha haha haha haha ha                                                     

Innym razem jeszcze                                                                                                                                         

kapie ciepłym deszczem kapu kapu kapu kapu kap

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------

Realizacja programu w miesiącu lutym

W ubiegłym miesiącu dzieci objęte programem logopedycznym wykonywały różne ćwiczenia oddechowe takie jak dmuchanie baniek mydlanych (każde dziecko dmuchało bańki po kolei), dmuchanie piórek, puszczanie całusów, dmuchanie na ciepłą zupę, za pomocą słomki wdmuchiwały powietrze do kubeczka co sprawiło unoszenie się gumowej rękawiczki. (Każde dziecko otrzymało wcześniej przygotowany zestaw). Dzieci również wykonywały ćwiczenia buzi i języka. „Malowały językiem podniebienie”, kląskały, wędrowały językiem po dolnych i górnych zębach, robiły z języka wahadełko poruszając nim od lewego do prawego kącika ust , unosiły język w górę i w dół (przy otwartych ustach), przytrzymywały czubek języka na wałku dziąsłowym, przyklejały go do podniebienia, wypychały językiem policzki.

 

Galeria Zdjęć

---------------------------------------------

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 

----------------------------------------------------------

Realizacja programu w miesiącu styczniu

W ubiegłym miesiącu dzieci słuchały wiersza „Zegary”. Poprzez wielokrotne wypowiadanie tik-tak, tik-tak, tik-tak  oraz cyk,cyk,cyk pobudzały do pracy przeponę oraz usprawniały przednią i tylnie częć języka. 

 Brały udział w zabawie czytelniczej „Goście w karmniku”. Podczas słuchania wiersza układały ilustracje z pokarmem do odpowiednich ptaków.  Zapoznały się z odgłosami ptaków: kosa, dzięcioła, wróbla. Naśladowały i rozpoznawały poznane odgłosy, utrwaliły nazwy poznanych ptaków.

W trakcie rymowanki „Zimne ręce” ćwiczyły oddech, usprawniały narządy mowy. Poprzez chuchanie na „zamarznięte rece” pogłębiały oddech, wzmacniały i wydłużały wydech. W trakcie ćwiczenia usprawniały również podniebienie miękkie, żuchwę, wargi. 

------------------------------------------------------------------------

Realizacja programu w miesiącu grudniu

 

W ubiegłym miesiącu podczas naszych zajęć towarzyszyła nam tematyka świąteczna. Dzieci wykonywały ćwiczenia buzi i języka  podczas zabawy mikołajkową kostką:

- kląskały, parskały, dmuchały

- cofały język w głąb jamy ustnej

- naprzemiennie rozciągały usta i robiły dziubek

- kierowały język za górne zęby, przytrzymywały go

- czyściły dolne zęby od wewnętrznej strony

Naśladowały odgłosy Mikołaja Ho, ho, ho, hi, hi ,hi, he, he ,he, hu,hu,hu, ha ha ha

Wykonywały ćwiczenia oddechowe podczas „zimowej zawieruchy”

Powtarzały zimowe rymowanki :

„ La, la , la stoją tam bałwany dwa:, „ Siu,  siu jadą sanki albo Kuby albo Anki

„Kula Kule Ola, będzie z kuli Olaf „

Dzieci grały w kolorową bombkową grę memory, wykonywały wylosowane zadania, poznały zasady gry, ćwiczyły  pamięć

Galeria

 

-------------------------------------------------------------------------------

LOGOPEDIA

Realizacja programu w miesiącu listopadzie

Kolejny miesiąc za nami z gimnastyką buzi i języka. Dzieci z grupy I oraz II brały czynny udział w kolejnych zajęciach logopedycznych. Pomimo że są to dzieci z najmłodszych grup przedszkolnych to świetnie radzą sobie podczas wykonywania ćwiczeń i są w nie zaangażowane.


- Dzieci wykonywały ćwiczenia oddechowe i kategoryzacji – za pomocą słomki zaciągały powietrze i układały elementy w odpowiednich
miejscach
- Słuchały oraz nazywały dzięki sprzętów elektrycznych oraz utrwalały ich nazwy
-Grały w logopedyczną grę planszową podczas której wykonywały ćwiczenia buzi i języka- cmokały, psikały kląskały, unosiły język na wałek
dziąsłowy, unosiły język w górę i w dół, w prawo i w lewo, nadymały policzki, oblizywały usta, przesuwały język z kącika do kącika ust
- Wysłuchały historyjki obrazkowej „Misio Miecio u fryzjera”. Powtarzały odgłosy, ćwiczyły aparat artykulacyjny oraz gimnastykowały swoje place ,
naśladując opisaną w opowiadaniu sytuację
- Podczas wiersza A. Skorek „kołysanka dla Puchatka” wydłużały fazę wydechową, utrwalały nawyk mówienia na wydechu, modulowały wysokości głosu, ćwiczenie również usprawniało wargi oraz żuchwę

Galeria Zdjęć

------------------------------------------------------------------------------------------------- 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Realizacja programu w miesiącu październiku

W ubiegłym miesiącu dzieci zapoznały się z kotem- pacynką logopedyczną, która towarzyszyła nam podczas zajęć i która również wprowadziła dzieci w zabawny sposób w świat logopedii. Tematy zajęć pokrywały się z bieżącymi tematami tygodnia.
Przedszkolaki chętnie  słuchały historyjek obrazkowych (o wiewiórce Heli i o głodnym robaczku Felku) oraz ciekawostek o zwierzętach  podczas których wykonywały ćwiczenia buzi i języka. 


- Uśmiechały się, pokazując zęby jak wiewiórka, gdy znajdzie orzeszek
- Ściągały wargi w dzióbek-taki jaki ma ptak, który odlatuje do ciepłych krajów
- Naśladowały pohukiwania sowy, chrapanie i mruczenie niedźwiedzia
- Cmokały
- Wypowiadały samogłoskę „aaaaa”
- Dotykały swoich zębów na dole i górze (przy otwartych ustach
- Udawały gryzienie
- Nadymały policzki
- Udawały żucie przy zamkniętych ustach
- Klepały się po brzuchu mówiąc „mniam „ „mniam”
- Mlaskały
- wirowały językiem w buzi przy zamkniętych ustach-jak listek na wietrze
- Naśladowały kapiące krople deszczu-kląskając językiem
- Udawałam gwizdanie -tak jak to robi jesienny wiatr
- Zdmuchiwaly kolorowe listki z dłoni, posyłały buziaki ćwicząc przy tym
prawidłowy tor oddechowy
- Ćwiczenia buzi i języka z wykorzystaniem ilustracji misia
- Brały udział w zabawie paluszkowej „Mądra Sowa”

Galeria Zdjęć


Zachęcam również do skorzystania z powyższych ćwiczeń podczas
wspólnych zabaw w domu.

----------------------------------------------------------------------------------------

„ Granice mojego języka wyznaczają granice mojego świata”

L. Wittgenstein


W roku szkolnym 2024/2025 został wprowadzony autorski program logopedyczny Joanny Tymińskiej- Domoń „Gimnastyka buzi i języka”. Innowacją zostały objęte dzieci młodszych grup przedszkolnych grupa I „Żuczki” oraz grupa II „Pszczółki”. Zajęcia będą odbywały się od października do kwietnia w formie grupowej raz w tygodniu w wymiarze 15 minut. Innowacja jest programem o charakterze profilaktycznym, którego głównym celem jest wspieranie rozwoju mowy i języka poprzez wczesną diagnozę i stymulację funkcji językowych. Profilaktyka rozpoczynająca się już w najmłodszych grupach przedszkolnych podniesie efektywność oddziaływań logopedycznych w
późniejszym okresie. Za zgodą rodziców w miesiącu wrześniu zostały przeprowadzone badania przesiewowe dzieci. Informacje dotyczące przebiegu realizacji programu oraz informacji logopedycznych dla rodziców będą umieszczane na stronie internetowej przedszkola- zakładka " Projekty ". Zachęcamy również do śledzenia kącika logopedycznego przy głównym wejściu.
                                                                                                      Joanna Tymińska- Domoń

 

 

Spp1 * Przedszkole nr 1 Sanok * Sanok * Podkarpacie * Przedszkole * Rymanowska * Piastowska * Samorządowe Przedszkole Publiczne Nr 1